Vælg en side

For 2 år siden startede vi her i organisationen med at indføre Lean. Lean er en kultur. Det er ikke bare et princip, man kan bruge til at effektivisere en virksomhed eller en organisation med. Det er en måde, hvormed hele virksomhedens eller organisationens medarbejdere håndterer forbedringer, så ydelser eller produkter giver mere værdi for kunderne. Simpelt sagt, men ikke helt enkelt at gøre. Der er nemlig rum til forbedringer overalt. Uanset om det er et produkt, man sælger, som produceres, eller om det er en ydelse, kunden køber. Forbedringer behøver ikke altid at være, at man bruger bedre materialer eller hurtigere printere. Det kan også være en forbedring at flytte et lager eller lave færre kopier af en sag. Men det vigtigste er, at mulige forbedringer går hånd i hånd med organisationens mål, strategi og vision.

Hvad betyder det i praksis?

Det lyder meget fint, men hvad betyder, det så? Ja, man kan sige, at målene, det er det konkrete og håndfaste, som virksomheden producerer: Fx: Salget skal stige med 60%. Strategien er de baner, man optegner og følger for at nå målet. Og visionen er den overordnede tanke, som organisationen har om sig selv: Fx: Vi er de bedste i vores branche, og det ved alle!
Men tro nu ikke, at det er nemt at opstille mål, strategier og visioner. Det er rent ud sagt hårdt arbejde. Men det er dødspændende arbejde.

Konsulenthjælp til Lean

Da vi startede med Lean, havde vi en Lean konsulent fra Lean Akademiet herude. Det var en flink mand, som var rigtig god til at forklare de her ting med enkelte ord, og helt nede på jorden. Ingen flyvske formuleringer, som enhver kan tolke som han, eller hun vil. Nej, konkret og præcist.
Vi var alle sammen lidt forvirrede, til at begynde med, men lige så stille og roligt fik Lean konsulenten gjort os det klart, at vi selv skal styre processen, og at vi sagtens kan formulere problemer og mulige løsninger. Vi ved jo bedst, hvordan vores produkt eller ydelse er, og hvordan det/den skabes. Så det er os, der skal lave arbejdet. Og vi har knoklet på det – og ved du, hvad? Vi ser gode resultater allerede nu. Vi har ikke nået målet, men vi er godt på vej. Men endnu bedre, vi ved, at vi skal forandre os hele tiden. Fordi kundernes forventninger og krav ændrer sig hele tiden. Det er et punkt, som vi skal følge med på. Vi skal derfor kunne omstille os hurtigt, og samtidigt producere værdi og kvalitet for vores kunder.
Havde vi ikke haft den Lean konsulent til at vejlede os i de første skridt i denne proces, var vi aldrig nået så langt, som vi er i dag. Vi kan se, at vi konstant kan forbedre arbejdsgangene og ydelserne, så vores kunder bliver tilfredse. Vi kan allerede nu se, at vi får flere kunder. Vi kan også se værdien, i at vi nu har en intern Lean konsulent. Hun har været på mange Lean kurser, men kan nu varetage processen, så vi ikke skal betale for, at en ekstern konsulent kommer og vejleder. Hun arbejder her på fuldtid.